Výsledky průzkumu „Udržitelnost v oblasti módy“

13. 9. 2022

V červnu t.r. vypracovala výzkumná agentura STEM pro Klub svobodných matek průzkum na téma Udržitelnost v oblasti módy – motivace a strategie lidí při pořizování oblečení z druhé ruky a postoje k udržitelnosti.

HLAVNÍ ZJIŠTĚNÍ PRŮZKUMU: 

Zohledňování dopadů na životní prostředí při nákupech spotřebního zboží nepatří k běžně většinovým postojům české veřejnosti. Jen mírně nadpoloviční většina takový postoj deklaruje u nákupu drogerie, kosmetiky nebo potravin. U oblečeníohled na životní prostředí není rozhodující, pro polovinu českých občanů je podstatnější nižší cena oblečení než podmínky výroby(zvláště to pak platí pro domácnosti v horší materiální situaci). Rozhodování u nákupu oblečení je tedy založeno hlavně na ceně,materiálu a vzhledu, méně na etické stránce výroby.

 Zásadní přehodnocení přístupu ke spotřebě, které Češi podporují jako nutné řešení klimatické změny, je tedy zatím spíše na deklaratorní úrovni. Je ovšem důležité, že mladí lidé jsou v otázce nutnosti změny, důrazu na ohledy na životní prostředí a na udržitelnost výroby vyhraněnější než starší generace.

 Oblečení z druhé ruky kupuje podle vlastního vyjádření polovina českých občanů a jednoznačně nejčastější motivací je výhodná cena. Další motivace jsou již méně důležité: možnost získat oblečení nedostupné v běžné nabídce, lepší pocit z nákupu, ohled na životní prostředí. U mladých lidí je celkem významné i přesvědčení, že je takový nákup šetrnější k životnímu prostředí. Lidé, kteří se nákupům z druhé ruky vyhýbají a volí jen nové oblečení, mají nejčastěji výhrady k tomu, že oblečení již někdo nosil a jeho nákup považují za nehygienický. 

Podrobné závěry průzkumu ke stažení ZDE

Dana Pavlousková

Dana Pavlousková

Ředitelka

Dáváme oblečení nový život, pomáháme potřebným.

Další články