V červnu t.r. vypracovala výzkumná agentura STEM pro Klub svobodných matek průzkum na téma Udržitelnost v oblasti módy – motivace a strategie lidí při pořizování oblečení z druhé ruky a postoje k udržitelnosti.
HLAVNÍ ZJIŠTĚNÍ PRŮZKUMU:
Zohledňování dopadů na životní prostředí při nákupech spotřebního zboží nepatří k běžně většinovým postojům české veřejnosti. Jen mírně nadpoloviční většina takový postoj deklaruje u nákupu drogerie, kosmetiky nebo potravin. U oblečeníohled na životní prostředí není rozhodující, pro polovinu českých občanů je podstatnější nižší cena oblečení než podmínky výroby(zvláště to pak platí pro domácnosti v horší materiální situaci). Rozhodování u nákupu oblečení je tedy založeno hlavně na ceně,materiálu a vzhledu, méně na etické stránce výroby.
Zásadní přehodnocení přístupu ke spotřebě, které Češi podporují jako nutné řešení klimatické změny, je tedy zatím spíše na deklaratorní úrovni. Je ovšem důležité, že mladí lidé jsou v otázce nutnosti změny, důrazu na ohledy na životní prostředí a na udržitelnost výroby vyhraněnější než starší generace.
Oblečení z druhé ruky kupuje podle vlastního vyjádření polovina českých občanů a jednoznačně nejčastější motivací je výhodná cena. Další motivace jsou již méně důležité: možnost získat oblečení nedostupné v běžné nabídce, lepší pocit z nákupu, ohled na životní prostředí. U mladých lidí je celkem významné i přesvědčení, že je takový nákup šetrnější k životnímu prostředí. Lidé, kteří se nákupům z druhé ruky vyhýbají a volí jen nové oblečení, mají nejčastěji výhrady k tomu, že oblečení již někdo nosil a jeho nákup považují za nehygienický.
Podrobné závěry průzkumu ke stažení ZDE.
Dana Pavlousková
Ředitelka
Dáváme oblečení nový život, pomáháme potřebným.